چکیده فارسی: طی چند دهه گذشته شاهد افزایش چشمگیر استفاده نوجوانان از اینترنت به ویژه برای برقراری ارتباط با دیگران بودهایم. این امر با تعاملات رو در رو و دیگر جنبههای زندگی روزانه تداخل پیدا کرده و نگرانیهایی را سبب شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تجارب واقعی نوجوانان دربارۀ گرایش به برقراری ارتباط با دیگران در فضای سایبری انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعۀ آماری پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بوده است که از میان آنها 14 نفر به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده اند. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته با شرکتکنندگان گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویه تحلیل دادههای پدیدار شناسی تجربی موستاکاس استفاده شده است. به طور کلی دو محتوای اصلی از نتایج این پژوهش استخراج شد که عبارت اند از: 1) فضای سایبری مکانی است برای برقراری ارتباط اجتماعی آسان با دوستان و آشنایان 2) فضای سایبری مکانی است برای تجربه ارتباط با افراد ناآشنا و غریبه. با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش پیشنهاد میشود که برای پیشگیری از مسائل ناشی از استفاده نادرست از اینترنت و برقراری روابط ناسالم سایبری، مسئولان و دست اندرکاران امور آموزشی و پژوهشی به منظور فرهنگسازی در این زمینه، برنامهریزی و اقدامات مناسب انجام دهند.
Experience of Online Communication from the Perspective of Adolescents: A Qualitative Study
English Abstract: In the past decades, we have witnessed a dramatic rise in the number of teenagers using the Internet, especially for the purpose of communicating with others. The problematic use of the Internet contradicts with the normal daily life activities and has caused concerns about lack of experience in real relationships and face to face interactions. Hence, this study aimed to examine the real experiences of adolescents in communicating with others in cyberspace. In this qualitative phenomenological study, the statistical population comprised senior high school girls in Tabriz in academic year 2016-2017 from among them 14 students were selected via purposive sampling method. The main method of data collection was in-depth and semi-structured interviews. For the purpose of data analysis, Moustakas empirical, transcendental phenomenology was utilized. This method is based on Hursselian phenomenology as well as Van Kaam (1966) and Colaizzi (1978) methods. In general, two main contents were derived from the results: 1) Cyberspace is a place for easy communication with friends and acquaintances; 2) Cyberspace is a place for experiencing communication with strangers. Accordingly, it is suggested that educational authorities and policy makers promote appropriate use of the Internet through taking necessary measures.