نویسندگان:
منیره جوانمرد1 ، زهرا شهریار2 .2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان ایران،اردبیل
چکیده فارسی: زبان فارسی آیینه فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است این ،زبان در گذر زمان فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما همچنان جاودان مانده است در دوره های معاصر به دلیل گسترش ارتباطات پیشرفتهای صنعتی و هجوم واژه های بیگانه این زبان بیش از هر دوره دیگر در معرض خطر قرار گرفته است یکی از نهادهایی که بیش از حد هر نهاد دیگری میتواند در حفظ زبان فارسی تاثیر گذار باشد وزارت آموزش و پرورش است هر چند که در سالهای اخیر، سازمان تالیف کتابهای درسی تلاشهای فراوان و مثبتی را در این جهت آغاز کرده این کتابها به یک باز نگری مجدد نیاز دارد این پژوهش به مشکلات و آسیبهای آموزش و یاددهی و یادگیری زبان و ادب فارسی در آموزش و پرورش پرداخته بررسی مشکلات و آسیب در آموزش زبان فارسی خود بیانگر وجود معضلاتی در این حوزه آموزشی است که باید در سطوح مختلفی مانند سطح منابع انسانی و سطح منابع درسی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات به صورت علمی و دقیق بررسی و پژوهش شود و آگاهانه راهکارهای کارشناسی شده ارائه گردد بحث مربوط به سطح منابع انسانی میتواند به معلم ، فراگیر طراحان محتوای درسی، اولیا و اختصاص یابد بحث منابع درسی نیز مربوط به محتوای منابع ،آموزشی مطالب و زمان ،تدریس شیوههای آموزشی تعداد فراگیران در یک کلاس درسی، مکاتبات در فضای مجازی و باید مورد بحث و بررسی واقع شود در این مقاله سعی بر آن است که با بیان مشکلات موجود در آموزش این ماده درسی اهداف اصلی و اساسی این درس نیز مشخص شود؛ چرا که اهداف و محتوای این درس در زمینه اهداف ملی و دینی و تربیت انسانی کامل و شهروندی صالح است از طرفی زبان فارسی به عنوان شالوده و اساس سایر دروس باید مورد توجه واقع شود؛ به عبارتی برای رسیدن به اهداف والا و اعتلا و ترقی در سایر مواد است که جنبه علمی و هنری زبان فارسی را غنی تر ساخت تا شاهد پیشرفت های چشمگیر لازم و ضروری درسیباشیم