نویسندگان:
رضا سلطانی شال1 ، خدیجه شاکری2 .2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه مازندران
چکیده فارسی: اهداف این پژوهش شناسایی مولفه های مهارتهای زندگی در تربیت اسلامی ، اولویت بندی مولفههای مهارتهای زندگی در تربیت اسلامی و شناسایی روشهای تربیت اسلامی موثر در پرورش مهارتهای زندگی می باشد این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای گردآوری میشود که در آن با مراجعه به ،کتابها مقالات و فیش برداری و سپس با رجوع به قرآن و روایات و سیره عملی پیامبر ص و اهل بیت ع رابطه مهارتهای زندگی با تربیت اسلامی بررسی میشود جامعه آماری شامل کتاب ها مقاله ها و نمونه آماری بر اساس ارتباط نزدیک به پژوهش و دسترسی به متن کامل آنها انتخاب خواهد شد یافتهها نشان داد که مولفههای مهارتهای زندگی در تربیت اسلامی شامل موارد مهارت خود آگاهی و خود مهارت خرد ورزی ، مهارت تفکر، مهارت ،صبر ، حلم و خویشتن داری در سیره علوی، مهارت اعتدال مهارت حل مساله مهارت برنامه ریزی و مدیریت ،زمان مهارت مدیریت خشم ، مهارت کنترل هواهای نفسانی ، مهارت ایجاد آرامش درونی مهارت مردم داری ، مهارت راز داری ، مهارت همدردی و همیاری و مهارت مدارا با مردم میباشد با توجه به یافتهها و تکرار در آیات و روایات و منابع دو مهارت خود آگاهی تفکر و خردورزی و همدلی بیشترین اهمیت را دارند در نظام تعلیم و تربیت ،اسلامی مهارتهای زندگی از جایگاه ویژه ای برخودار است و در این میان به خصوص روشهای زمینه ساز و اجرای آن که زیربنای تربیت اسلامی است، اهمیت بیشتری دارد