نویسندگان:
عاطفه نژاد محمد نامقی1 ، حسین افلاکی فرد2 ، محبوبه نعمت الهی3 .2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده فارسی: ظهور جامعه ی اطلاعاتی که انسان در آستانه ی ورود به آن قرار دارد بزرگ ترین تحول اخیر تاریخ تمدن محسوب می شود عصری که در آن اطلاعات، قدرت است موجی که تاثیر آن همه ی ابعاد زندگی انسان را در بر میگیرد و در این بین، تحول آموزش و پرورش به دلیل وظیفه ی حساس تربیت نیروی ،انسانی شاخص مهم توسعهی عصر ،کنونی اهمیت ویژهای یافته و همواره مورد توجه محافل علمی و فرهنگی قرار گرفته است در این مقاله پس از اشاره به پدیدایی جامعه ی اطلاعاتی و تحول پاره ای از مفاهیم مرتبط با آموزش و پرورش، به بررسی مفهوم سواد متناسب با زندگی در این دوره پرداخته ایم و ضمن اشاره به برخی وظایف آموزش و پرورش در جهت تطبیق با نیازهای جهان امروز از جمله سوادآموزی اطلاعاتی در حکم پایه یادگیری مادام العمر الزام استفاده از روش یادگیری فعال برای دستیابی به اهداف جامعه ی اطلاعاتی را نیز یادآوری می کنیم در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که الزام پذیرش تحقق جامعه ی اطلاعاتی، ضرورت همگام شدن با تحول در عرصه ی آموزش و پرورش رعایت اصل عدالت آموزشی و استفاده از امکانات فناوری و دسترسی همگان به اطلاعات به مثابه یک حق و بسیاری مسائل دیگر ضرورت بازنگری در اهداف و سیاستهای آموزش و پرورش را در سطح کلان و خرد به منظور هم سو ساختن برنامههای جامعه ی اطلاعاتی قطعی میسازد و از آنجا که جامعه اطلاعاتی دارای طرحی یکسان برای همگان است دستیابی به آموزش یکسان و بهره گیری از امکانات مساوی در سایه ی نظام برنامه ریزی درسی متمرکز از پاره ای جهات دست یافتنی تر خواهد بود