چکیده فارسی: سرمایه اجتماعی به مجموعه منابع بالقوه و بالفعلی گفته میشود که با عضویت در شبکههای اجتماعی و سازمانها به وجود می آید. مفهوم سرمایه اجتماعی به دلیل ماهیت و محتوایی که دارد تقریباً با همۀ موضوعات و مسائل مطرح در حوزه انسانی و اجتماعی ارتباط پیدا میکند و اخیرا به مثابۀ یک عامل اجتماعی مؤثر بر سلامت سازمانی مطرح شده است. رضایت شغلی مؤلفه ای تعیین کننده و اثرگذار در تمام سازمانهاست که میتواند راندمان و بهرهوری را تحت تأثیر خود قرار دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان شهر یزد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش معلمان شهر یزد هستند که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 271 نفر برآورد شده است. شیوه نمونهگیری طبقه ای متناسب است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت شغلی مینهسوتا (MSQ) با همبستگی درونی 0/84 و پرسشنامه محقق ساخته سرمایه اجتماعی با آلفای کرونباخ 083 است. یافتهها نشان دادند که میان ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت، کیفیت شبکه، هنجار و انسجام اجتماعی) با رضایت شغلی ارتباطی معنادار وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی 24 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را تبیین میکنند. در نتیجه هنگامی که سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت، شبکه، هنجار، انسجام اجتماعی) کارکنان افزایش مییابد رضایت شغلی آنان نیز افزایش مییابد و این فرایند در نهایت سبب افزایش بهرهوری میشود.
The Effect of Social Capital on Teachers’ Job Satisfaction in Yazd
English Abstract: The present research aimed to investigate the effect of social capital on teachers' job satisfaction in Yazd. The statistical population of the study comprised teachers in Yazd. The sample size was determined to be 271 using Cochran’s formula. Proportionate stratified sampling method was utilized to draw the sample. The instruments included the Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) with internal consistency coefficient of 0.84 and a researcher-made Social Capital Questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0.83. The results demonstrated that there was a significant relationship between dimensions of social capital (trust, participation, network quality, norms, and social cohesion) and job satisfaction. Regression analysis showed that social trust and social cohesion accounted for 24 percent of changes in job satisfaction. Hence, when social capital (trust, participation, network, norms, and social cohesion) of the employees increases, they have higher levels of job satisfaction, which will ultimately leads to improved efficiency.
Keywords: norm , social capital , cohesion , trust , participation , network , job satisfaction .