نویسندگان:
صالحه خدادادی1 ، پروانه یوسفی2 ، الهام محمدعلیلو3 ، زینب اسمعیل لو4 .2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مصون سازیدر مقابل استرس بر افزایش خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه دوم شهر ارومیه می باشد جهت بررسی این موضوع ،با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای،ازجامعه ی آماری دبیرستان های دوره ی اول متوسطه،دبیرستانی به طور تصادفی انتخاب شد و چند کلاس به طور تصادفی در متغیر خودکارآمدی مورد آزمون قرا گرفتند و تعداد ۴۰ نفر از دانش آموزان در دو گروه آزمایشی و کنترل ، با روش شبه آزمایشی مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفتند نتیجه به دست آمده نشان داده است که فرضیه پژوهشی مورد تایید است آموزش مصون سازی در مقابل استرس بر متغیرخودکارآمدی اثر مثبت داشته است و نمرات متغیر خودکنترلی ، افزایش قابل توجهی داشته است همچنین ماندگاری اثر آموزش نیز مورد پیگیری قرار گرفته است یک ماه پس از آموزش ،متغیر خودکار آمدی مجددا مورد آزمون قرار گرفت نتیجه حاکی از آن است که آموزش بر متغیر خودکار آمدی اثر ماندگاری داشته است و در مرحله ی پیگیری نیز ،فرضیه ی پژوهشی تایید گردیده است و آموزش مصون سازی در مقابل استرس بر خودکارآمدی نوجوانان اثر دارد