نویسندگان:
فاطمه جواد زاده شهشهانی1 ، کبری مهدی پور2 ، الهه قاضی شیراز3 ، مهسا امینی کلیبر4 ، مهدیه عبدی5 ، لیلی امینی فضل6 .2کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره دانشگاه علوم تحقیقات اهواز
3کاردانی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد
4کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار دانشگاه آزاد
5کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور
6کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی
چکیده فارسی: بیش فعالی اختلالی است که از دوره کودکی شروع شده تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می کند هر چند درمان قطعی برای بیش فعالی وجود ندارد و احتمال دارد علائم بیش فعالی حتی در دوران بزرگسالی نیز نشان داده شود اما برخی علائم بیش فعالی نظیر بی توجهی، تکانشگری، استرس، افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب، اختلال یادگیری و مشکلات رفتاری این کودکان را می توان از طریق مداخلات روانشناختی کاهش داد مشکلات رفتاری کودکان بیش فعال به دو دسته مشکلات رفتاری برون سازی شده و مشکلات رفتاری درون سازی شده تقسیم می شود این مشکلات در ارتباطات اجتماعی این کودکان تاثیرگذار هستند با آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی درمانی که مداخله ای تاثیرگذار در کودکان محسوب می شود، می توان مشکلات رفتاری این کودکان را کاهش داد مطالعه حاضر از نوع کتابخانه ای بود و از روش توصیفی تحلیلی بر اثربخشی آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان بیش فعال از مطالعات مختلف استفاده شده است با توجه به نتایج یافته های پژوهش پیشنهاد می گردد که آموزش مهارت های زندگی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان بیش فعال استفاده گردد همچنین وزارت آموزش و پرورش روش آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی درمانی به معلمان و مشاوران دوره ابتدایی آموزش دهند تا از روش برای کاهش علائم کودکان بیش فعال به خصوص کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند