نویسندگان:
الناز احدی1 ، علیرضا آذریان2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده فارسی: همواره توجه به ارتباط میان سلسله مباحث معرفت شناختی و بررسی روش شناسی آن در تعلیم و تربیت یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در میان فلاسفه تعلیم و تربیت بوده است لوکاس در سال ۲۰۰۵ به نقل از زین ۱۹۹۰ این گونه بیان می کند که سبکی که معلم بدان طریق عملیات تدریس را انجام می دهد، در حقیقت فلسفه تربیتی آن معلم است همچنین او بر این عقیده است که سبک تدریس هر معلم در واقع رفتارها و روشهایی است که باید مبتنی بر یک نظام ارزشی خاص باشد و این نظام ارزشی باید مورد تائید معلم باشد این نظام را که نظام ارزش ها نیز میگویند، فلسفه تدریس است در این تحقیق محقق تلاش نموده است تا با بررسی آثار و اسناد کتابخانه ای موجود و همچنین پژوهش میدانی در شهر زاهدان به این سوال پاسخ دهد که رابطه موجود بین فلسفه تربیتی معلمان و سبک تدریسشان چگونه است؟ روش این تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و روش نمونه برداری طبقه ای تصادفی میباشد ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه فلسفی وایلز و باندی و همچنین پرسشنامه سبکهای تدریس هانی و مامفورد بوده است در طول این تحقیق از نرم افزار آماری spss نسخه۱۶ استفاده گردیده است یافته های این تحقیق نشان داد که بین معلمین شهر زاهدان یک فلسفه تربیتی غالب وجود ندارد وو همچنین معلمین این شهر از یک سبک تدریس غالب نیز استفاده نمی کنند و در پایان بین فلسفه تربیتی معلمانو سبک تدریسشان رابطه مستقیم وجود دارد