نویسندگان:
مجید توسلی رکن آبادی1 ، مهدی میرزایی2 ، احمد نادری3 ، لیلا دوستی4 ، علی اکبر احسانیان5 ، زینب یاری6 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران آموزگار دبستان نور اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه پیام نور مرکز دهلران کارشناس روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان ایلام
4دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور واحد گلپایگان آموزگار دبستان نبوت اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان استان ایلام
5دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز دزفول مدیر مدرسه شهید جامخانه اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان استان ایلام
6دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی کودکان استثنائی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل آموزگار دبستان نو اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان استان ایلام
چکیده فارسی: امروزه نقش شوراهای آموزش و پرورش به عنوان تنها مرجع معتبر در زمینه فراهم سازی امر خطیر مشارکت، هم گرایی، استفاده از خرد جمعی و تصمیم سازی جمعی، بهینه، مطلوب در سطح خرد و کلان در جهت تحقق عملی اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلامی در نظام آموزش و پرورش مطرح می باشد با توجه به اینکه اصول مهمی همچون: جامع نگری، اولویت بندی، تدریج، استمرار، تناسب، تدبیر و مدیریت از اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلامی اند، می توانند در قالب مشارکت فعال، هم گرایی، استفاده از خرد جمعی و تصمیم سازی جمعی، بهینه و مطلوب و البته معقولانه که مورد تاکید دین اسلام هستند، در نهادی همچون شورای آموزش و پرورش تحقق عملی پیدا کنند که این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است هدف اصلی از این پژوهش هم همین مسئله است این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیفی و تحلیلی و با روش بررسی میدانی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد صورت جلسات، مستندات و مصوبات شورای آموزش و پرورش منطقه موسیان در سال تحصیلی ۱۰۴۱/۱۴۰۰ استفاده شده است در ادامه به اهمیت تبلور امر شورا، مشورت، مشارکت، هم گرایی، استفاده از خرد جمعی و تصمیم سازی گروهی در دین مبین اسلام، سیره عملی پیامبر اکرم صلی االله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام اشاره شده است در پایان می توان نقش شورای آموزش و پرورش منطقه موسیان را شامل: تحقق و استفاده از خرد جمعی و فعال بصورت مستمر و با حفظ اولویت بندی در حل مسائل و معضلات آموزشی و پرورشی خاص منطقه موسیان حضور حداکثری اعضاء در جلسات شورا و همچنین اطلاع رسانی مطلوب و بهینه مصوبات شورا به همگان افزایش مشارکت جمعی، هم گرایی و تشویق مردم محلی به صورت جامع، تدریجی و مستمر در امور مختلف آموزشی و پرورشی و خرد جمعی، تصمیم گیری گروهی و ارائه بازخورد به نتایج آنها با هدف مردمی کردن آموزش و پرورش ، بهره گیری از کلیه منابع و امکانات ظرفیت های موجود در جهت مشارکت تدریجی، مستمر، متناسب و اولویت بندی شده در تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای مختلف آموزشی و پرورشی و رسیدن به وضعیت مطلوب و در نهایت تسهیل در فعالیت ها و امور اجرایی مدارس منطقه بصورت هدفمند، جامع، اولویت بندی شده همراه با تدبیر و مدیریت در چارچوب اسناد بالا دستی دانست