نویسندگان:
جعفر قهرمانی1 ، مدینه رفیعی2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه اسلامی واحد الکترونیکی، ایران
چکیده فارسی: هدف از این تحقیق بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر دهدشت بود روش تحقیق مورد نظر توصیفی از نوع همبستگی بوده است جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر دهدشت در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۳۷۵ و حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد ۳۰۱ نفر بوده است ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بوستانی ۱۳۹۳ پرسشنامه اصلاح شده خودکارآمدی جینگز و مورگان ۱۹۹۹ پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور ۱۹۹۹ بوده است داده ها بااستفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با خودکارآمدی دانش آموزان رابطه ساده و چندگانه مثبت وجود دارد و بین استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه ساده و چندگانه منفی وجود دارد از طرفی بین مولفه های استفاده از انواع شبکه اجتماعی، نوع استفاده از شبکه اجتماعی، هدف استفاده از شبکه اجتماعی، نحوه انتخاب دوستان، نوعاشتراک گذاری، نوع لایک و کامنت و نوع گروه با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه ساده منفی وجود دارد بین مولفه های نحوه انتخاب دوستان، هدف استفاده از شبکه اجتماعی، نوع اشتراک گذاری و استفاده از انواع شبکه اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه چندگانه منفی وجود دارد