چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دورۀ اول متوسطه متناسب با معیارهای جامعه ایرانی و براساس سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و اهداف دوره اول متوسطه بود. برای تحقق بخشیدن به این هدف، ابتدا با بررسی مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور در زمینه مدارس اثربخش، تعداد 16 مؤلفه استخراج و در قالب پرسشنامه اولیه تنظیم شد. این پرسشنامه برای تعیین روایی صوری و محتوایی به روش کیفی و کمی میان 15 نفر از صاحبنظران علوم تربیتی شمالغرب کشور توزیع شد و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی پایایی به دو شیوه همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد (ضریب همبستگی درونطبقه ای)، پرسشنامه اصلاح شده بر اساس نتایج روایی صوری و محتوایی، در میان 60 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی اجرا شد(0/982=α و 0/931=ICC). پس ازتایید روایی و پایایی، پرسشنامه میان نمونه ای 217 نفری از اعضای جامعه اجرا شد و دادههای آن با شاخصهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون t تک نمونه ای) از طریق نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار Amos نشان داد که الگوی 16 مؤلفه ای مدارس اثربخش دارای برازندگی مناسبی است و در اولویتبندی مؤلفههای الگوی مدرسه اثربخش، دستیابی به اهداف با ضریب برآورد شده استاندارد 0/88 مؤثرترین و مؤلفه انتظارات سطح بالا از دانش آموزان با ضریب برآورد شده استاندارد 0/55، کمترین تاثیر را دارند.
Development of a Model for Effective Junior High Schools
English Abstract: This study set out to develop a model for effective junior high schools in accordance with the norms of the Iranian society and based on Fundamental Reform Document of Education, the National Curriculum and the objectives of secondary education. To this end, a thorough examination of the theoretical foundations as well literature review was conducted and 16 components were derived. These components were organized in the form of a questionnaire whose face and content validity was approved by 15 educational experts from Northwest of Iran. To assess the reliability of the questionnaire, internal consistency (Cronbach's alpha test) and test-retest (intra-class correlation coefficient) were used and the revised questionnaire was piloted among 60 individuals (α= 0.982 and ICC = 0.931). After confirming the validity and reliability of the measure, it was administered to a sample of 217 individuals. The collected data were analyzed using descriptive (mean, standard deviation) and inferential statistics (one-sample t test). The results of confirmatory factor analysis (performed with Amos) also indicated a good fit between the 16-component model of effective schools and the observed data. In the ranking of the components of the effective school model, “achieving the objectives” with standardized estimate of 0.88 was the most effective one, whereas the component of “having high expectations of students” with standardized estimate of 0.55 was the least effective one.
Keywords: parental involvement , academic achievement , : effective schools , effective teacher , culture .