نویسندگان:
حسین واحدی1 ، محمدعلی دشتی2 ، حمیدرضا نورمحمدزاده3 .2استاد یار گروه مهندسی عمران، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3دانشجوی دکترای مدیریت ساخت، واحد تفت، دانشگاه ازاد اسلامی، یزد، ایران
چکیده فارسی: داوری یک مرجع غیر قضایی برای حل اختلافات ناشی از قراردادهای پیمانکاری است ؛ اختلافات نیز یا ناشی از تفسیر بخشنامه ها یا مفاد پیمان و یا ناشی از اجرای آن است بر اساس شرایط عمومی پیمان ، داوری در قرارداد پیمانکاری ، به خصوص قراردادهای دولتی به شورای عالی فنی واگذار شده است داوری در قراردادهای پیمانکاری در ماده ۵۳ شرایط عمومی پیمان که شرایط ضمن عقد این نوع قراردادها را معینمیکند، با شرایطی جهت رفع اختلاف پیمانکاری های دولتی تعیین شده استدر قرارداد پیمانکاری های دولتی که فی مابین دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما و یک شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان پیمانکار منعقد می شود، طبیعی است که ممکن است میان طرفین مذکور این پیمان، اختلافی در اجرا یا تفسیر آن پیدا شود از آنجایی که امر عمومی باید استمرار داشته باشد، باید این اختلاف سریعا حلو فصل شود تا انجام امور عمومی با وقفه مواجه نشود داوری از بهترین سازوکارهایی است که در این خصوص کاربرد دارد این شیوه علاوه بر سرعت در رسیدگیاز دقت و اطمینان لازم در حل و فصل اختلاف نیز برخورداراست و در قراردادهای پیمانکاری دولتی همکاربرد دارد در این مقاله در صدد تبیین این مساله هستیم که داوری به چه نحوی در قراردادهای پیمانکاری دولتی شکل می گیرد، اجرا می شود و زوال می یابد