نویسندگان:
نوروز هاشم زهی1 ، الهام رحیمی2 ، حمیدرضا رحیمی3 .2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور گرمسار
3کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور گرمسار
چکیده فارسی: در جهان امروز تفکر نوآوری، کارآفرینی و استفاده از آن در سازمان ها امری اجتناب ناپذیر است؛ توسعه و ارتقای کارآفرینی نه تنها لازمه یک اقتصاد سالم بلکه برای رشد روزافزون جامعه و خلق مشاغل جدید حائز اهمیت حیاتی است امروز دوام و توسعه سازمان ها درگرو همسو شدن با تحولات سریع، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است سازمانهای کارآمد و موفق سازمان هایی هستند که کارآفرینی را به عنوان جز تفکیک ناپذیری از ویژگی های و خصایص خود دانسته و در جهت تقویت و روحیه کارآفرینی سازمانی از هیچ کوششی فروگذار نکند خلاقیت به معنای پدید آوردن فکری نو مورد توجه کلیه سازمان ها و مدیران آن ها است نوآوری به معنای استفاده از افکار نو تبدیل آن به محصول ، خدمت یا شیوه ای نو برای انجام دادن کارهاست به علت تاثیر چهار عامل فشار روز افزون رقابت ، بازارهای جهانی شده ، گام های شتابان پیشرفت فناوری ، دگرگونی سریع ارزش های مصرف کنندگان و روش های زندگی بیش از سایر عوامل بر سازمان تاثیر دارند برای نهادینه کردن خلاقیت در سازمان سه عامل برنامه ریزی ، فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی نقش حیاتی دارند