نویسندگان:
سمیه صمدی1 ، الهام یاوری2 ، راضیه رجائی لک3 ، زینب ابوطالبی نصرآباد4 .2استادیار مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4دانشجوی دکتری، گروه سیاست گذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: دانستن عوامل تاثیرگذار بر قصد مردم برای واکسن زدن، به استفاده از شیوه های مناسب تبلیغ برای واکسن زدن کمک می کند بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده ، نگرش افراد ، هنجار و کنترل رفتار ادراک شده روی شکل گیری یک رفتار اثرگذار است هدف از این مطالعه، شناختن عوامل موثر روی نگرش افراد، هنجار و کنترل رفتار ادراک شده مردم در مورد واکسیناسیون است یک نظرسنجی مقطعی و جمعیت پایه از خانواده های ایرانی در ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ صورت گرفته است خروجی اصلی این مطالعه، بدست آوردن قصد مردم در مورد واکسیناسیون کرونا بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده است ۴۲۰ نفر ۵۲ ۳۸ درصد زن، ۴۷ ۶۲ درصد آقا ، پرسش نامه را پر کرده اند ۸۲ درصد افراد، تاکنون واکسن کرونا را دریافت کرده اند مهمترین عامل برای واکسن زدن؛ کارایی واکسن است در مورد قصد نهایی برای واکسن زدن؛ در اولویت اول، ارزیابی افراد در مورد منفعت و ضرر واکسن ۷۶ ۹۱ درصد افراد جامعه ، در وهله دوم، توصیه های مکرر خانه بهداشت و مسولین سلامت ۷۵ ۴۸ درصد ، در وهله سوم، اجبار دولت به واکسن زدن ۶۷ ۳۹ درصد ، در وهله چهارم، نظر عالم دینی و متخصصین متعهد در زمینه زیستی ۵۷ ۴۴ درصد ، در وهله پنجم، نظر و هجمه اطرافیان ۵۴ ۶۵ درصد و در وهله آخر، کمیاب بودن واکسن و عرضه آن حدود ۴۰ درصد موثر بوده است