چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی و درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان با انگیزش تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با روش همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر ابرکوه در سال تحصیلی 1394-1393 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 250 نفر (149 دختر و 101 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992)، پرسشنامۀ شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامۀ درگیری والدین در امور تحصیلی فرزندان (ثنایی، 1375) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد برونگرایی، انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش درونی دارند، اما انعطافپذیری، وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش درونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی رابطۀ معنادار و مستقیم با انگیزش بیرونی دارند، اما تنها بعد وظیفهشناسی و درگیری والدین در امور تحصیلی به صورت مناسب میتوانند انگیزش بیرونی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود. ابعاد انعطافپذیری، سازگاری و وظیفهشناسی رابطۀ معنادار و معکوس بابیانگیزگی دارند، اما تنها ابعاد انعطافپذیری و وظیفهشناسی به صورت مناسب میتوانند بیانگیزگی را پیشبینی کنند که سهم وظیفهشناسی بیشتر بود.
The Relationship between Personality Traits, Parental Involvement in their Children's Education, and Students’ Academic Motivation
English Abstract: The present research sought to examine the relationship between personality traits, parental involvement in their children's education, and students’ academic motivation. The statistical population of the study comprised all high school students in Abarkooh in academic year 2014-2015. A sample of 250 students (149 girls and 101 boys) was drawn using multi-stage cluster sampling method. The instruments included Academic Motivation Scale (AMS, Vallerand et al., 1992(, Neo-Five Factor Personality Inventory )NEO-FFI(, and Parental Involvement Scale (Sanaee, 1996(. The results demonstrated that extraversion, openness, agreeableness, conscientiousness and parental involvement had significant, direct relationships with intrinsic motivation; however, openness, conscientiousness, and parental involvement could strongly predict intrinsic motivation. Furthermore, extraversion, agreeableness, conscientiousness and parental involvement had significant, direct relationships with extrinsic motivation; however, only conscientiousness and parental involvement could strongly predict extrinsic motivation. Moreover, openness, agreeableness, and conscientiousness had significant, negative relationships with amotivation; however, only openness and conscientiousness could strongly predict amotivation. It is worth mentioning that conscientiousness could account for the variation in intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation the most.
Keywords: personality traits , academic motivation , parental involvement in their children's education .