نویسندگان:
بهنام طالبی1 ، طاهره دلک آبادی2 .2کارشناس ارشدجامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
چکیده فارسی: در اسلام انسان ها دارای حرمت و کرامت هستند و برای نیل به این حق، حقوقی برای او و تکالیفی برای دیگران وضع شده است؛ برخی حقوق مربوط به خانواده و اعضای آن نسبت به یکدیگر، برخی نسبت به روابط خویشاوندی و برخی در ارتباط با حقوق همسایگی، برخی در ارتباط با حقوق ملی، حقوق بین المللی، حقوق بشر، حقوق کار و و سرانجام، برخی از این حقوق نیز مربوط به حیثیت شهروندی است انسانها همگی از حقوق ابتدایی و اولیه خویش برای سکونت در زمین و بقای حیات خویش برخوردارند همگی باید از کرامات دنیوی که خدا به آنها عطا کرده کراماتی چون آزادی، حق زیستن و دیگر حقوق اجتماعی، فردی و اقتصادی و … بهرهمند شوند، و آیات قرآن تبعیض بین افراد یک جامعه و زن ومرد را بر نمی تابد و به شدت با عقاید خرافی مردسالاری و فمینیستی به مبارزه برمی خیزد انواع کرامات الهی در اینکه انسان از جانب خالق خویش تکریم شده است هیچ تردیدی نیست ولی باید جست که این کرامت به چه شکل و به چه کیفیتی است با استفاده از آیات قرآن دوگونه کرامت را می توان برای وی برشمرد کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی انسان دارای حقوق، موظف است آن را حفظ نموده و از آنها استفاده کند؛ یعنی انسان موظف است از حقوقی که خداوند برای او معین فرموده، بهره ببرد از این رو، خداوند برای آنکه بشر را به کمال برساند، احکامی را بر او واجب کرده است