نویسندگان:
محمد عباسی1 ، سجاد فرهادی کیا2 .2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران مهندسی راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
چکیده فارسی:
خداوند متعال در آیهی ۴ سورهی مبارکهی شعراء میفرماید: اگر بخواهیم آیهای از آسمان بر آنان نازل میکنیم تا در برابر آن گردنهایشان خاضع گردد امام صادق ع در تفسیر آیهی شریفهی «ان نشا ننزل علیهم من السماء آیه فظلت اعناقهم لها خاضعین» شعراء: ۴ میفرماید: منظور، صیحهی آسمانی به اسم «صاحبالامر عج » است امام محمد باقر ع میفرماید: از علامات قیام قائم آل محمد عج صیحهی آسمانی در ماه رمضان و ندای آسمانی است که منادی او را به نام خودش و نام پدرش میخواند امام صادق ع در تفسیر آیهی شریفهی «بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم » عنکبوت: ۴۹ و در بیان مفهوم آیات روشنی که در سینهی اهل دانش جای دارد میفرماید: منظور از آن ما ائمه هستیم، همهی ما قائم به امر خدا هستیم یکی پس از دیگری، تا «صاحب شمشیر» بیاید، وقتی او آمد امری غیر از این آمده است خروج «صاحبالامر عج » با «شمشیر» در بخشی از آیات مصحف شریف مانند «هل ینظرون الا ان تاتیهم الملائکه او یاتی ربک او یاتی بعض آیات ربک یوم یاتی بعض آیات ربک لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیرا قل انتظروا انا منتظرون» انعام: ۱۵۸ و « اتاها امرنا لیلا او نهارا فجعلناها حصیدا کان لم تغن بالامس» یونس: ۲۴ و «فما زالت تلک دعواهم حتی جعلناهم حصیدا خامدین» انبیاء: ۱۵ و «ولقد آتینا موسی الکتاب فاختلف فیه ولولا کلمه سبقت من ربک لقضی بینهم وانهم لفی شک منه مریب» هود: ۱۱۰؛ فصلت: ۴۵ و «واما ثمود فهدیناهم فاستحبوا العمی علی الهدی فاخذتهم صاعقه العذاب الهون بما کانوا یکسبون» فصلت: ۱۷ و «یعرف المجرمون بسیماهم فیوخذ بالنواصی و الاقدام» الرحمن: ۴۱ و «هل اتاک حدیث الغاشیه» غاشیه: ۱ و «فانذرتکم نارا تلظی» لیل: ۱۴ مورد ملاحظه قرار گرفته است رسول خدا ص میفرماید: در آخرالزمان که عباد از فرج مایوس میشوند، قائم ما در میان ایشان ظاهر شود که حق را ظاهر سازد و باطل را ناچیز گرداند، همانا او شمشیر در میان ایشان نهد تا مردم به او رغبت نمایند و از وی بترسند امام صادق ع میفرماید: زمانی که قائم آل محمد عج قیام نماید در آن موقع دیگر تقیه نخواهد بود و شمشیر از نیام کشیده میشود، چیزی از مردم نمیگیرد و نه به آنها چیزی میدهد مگر با شمشیر امام صادق ع در حدیثی به نقل از رسول خدا ص میفرماید: خیر و خوبی در بکار بردن شمشیر و زیر سایهی شمشیر به دست میآید و شمشیر کلید دوزخ و بهشت است امام صادق ع میفرماید: خداوند متعال به واسطهی پیامبرش، اسلام را برای مردم فرستاد و تا ده سال از پذیرفتن آن سر باز زدند، تا آنگاه که خداوند به او دستور مبارزه و جنگ داد خیر و صلاح در شمشیر و در زیر سایهی آن است، این کار پذیرش اسلام همان گونه که در ابتدا با شمشیر به دست آمد در زمان قائم عج نیز تکرار خواهد شد امام صادق ع میفرماید: چرا در مورد قیام قائم عج عجله میکنید حال آنکه رفتارش جز به شمشیر و مرگ در زیر سایهی شمشیر نخواهد بود و ظهور نمیکند مگر با شمشیر