نویسندگان:
علی ابراهیمی نیا1 ، میترا بهرامی2 ، نسرین فتاحی3 .2استادیار، معارف اسلامی، رازی، کرمانشاه، ایران
3استادیار، معارف اسلامی، رازی، کرمانشاه، ایران،
چکیده فارسی: زیارت قبور توسط بانوان موجب اختلاف دیدگاه میان مذاهب اسلامی بخصوص نقطه اختلاف میان فرقه وهابیت و سایر مسلمانان شده است مساله ی زیارت قبور یک مساله ی فرعی است اما برای اهل سنت و به خصوص وهابیان از مسائل بسیار مهم به شمار می آید زیارت قبور توسط بانوان از دیدگاه فقهای حنبلی حرام می دانند این فتوا نیز به علت پیامدهایی است که ممکن است برای زنان پیش آید، مانند سفر کردن و نامحرم صدای آنان را شنیدن و در معرض دید نامحرم بودن هدف در این مقاله بیان مجاز بودن این عمل از منظر سنت رسول الله ص و ائمه ع و اصحاب ایشان است فقهای مسلمان در طول تاریخ بر جواز و استحباب زیارت قبور اولیاء دینی و صلحا فتوا داده اند ابن تیمیه برای اولین بار فتوای حرمت زیارت را صادر کرده و بعدها علمای حجاز بر اساس تعالیم وی این موضوع را به طور جدی مد نظر قرار داده و از هرگونه زیارت ممانعت به عمل آوردند ابن تیمیه برای اولین بار فتوای حرمت زیارت را صادر کرده و بعدها علمای حجاز بر اساس تعالیم وی این موضوع را به طور جدی مد نظر قرار داده و از هرگونه زیارت ممانعت به عمل آوردند هیچ روایتی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله مبنی بر حرمت زیارت اهل قبور به طور عام و حضور زنان در قبرستان و زیارت قبور به طور خاص وجود ندارد، بلکه روایات معتبری در خصوص استحباب این اعمال به شرط اشتمال بر حرام یا مفسده دیگری نباشد زیارت قبور آثار و نتایج مفیدی چون عبرت گرفتن، تذکر و توجه به آخرت، طلب آمرزش برای اموات و پسندیده و تفاوتی میان زن و مرد در آن نیست