نویسندگان:
زینت نیک آیین1 ، مکیه رمضانی2 .2دبیرالهیات آموزش پرورش آموزش و پرورش منطقه زیدون استان خوزستان
چکیده فارسی: همانگونه که در هر دوره ای برای بهره مندی از امکانات آن عصر، نیاز به دانش یا سواد خاصی وجود داشته و دارد، با اختراعو گسترش بهره مند ی از تکنولوژی های جدید ارتباطی، بویژه ماهواره ها و رسانه ها ی مبتنی بر فضای مجازی و اینترنت،داشتن سواد رسانه ا ی در هر سنی برای استفاده از این فناوری ها ضروری به نظر می رسد پژوهش حاضر، با هدف مطالعهجهت گیری مذهبی بر سواد رسانه ای انجام شده است روش پژوهش، روش پیمایشی است بر اساس فرمول کوکران، حجمنمونه ۳۸۵ نفر محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقه ای چندمرحله ای انتخاب شد ابزار گردآوری داده ها،پرسشنامه ای با سنجش نگرش د ینی آذریون ۱۳۹۸ و سواد رسانه ای، فلسفی ۱۳۹۳ سنجیده شد پایایی پرسشنامه بااستفاده از ضر یب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۸۹ و ۰ ۸۵ محاسبه شد فرضیه اصلی تحقیق با رگرسیون مرکب برآوردگردید که نتایج نشان داد بین میزان جهت گیری مذهبی دانش آموزان وسواد رسانه ای رابطه مثبت و معنادار وجودداشته است و همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیات فرعی حاکی از آن است که بین عملکرد مذهبی وعاطفه دینی و عملکرد مذهبی با سواد رسانه ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد