نویسندگان:
ابوالفضل رفیع پور1 ، سید عباس حکیم زاده خرد2 ، طیبه عرب احمدی3 .2دانشجوی دکتری فلسفه وکلام اسلامی دانشگاه دولتی ایلام
3طلبه سطح ۳ رشته کلام گرایش امامت حوزه امام جعفر صادق ع شاهرود
چکیده فارسی: یکی از مهم ترین مسائلی که از مبادی تصدیقیه علم تفسیر به شمار می رود ، روش صحیح تفسیر قرآن است روشن است که هر کسی بر اساس پیش فرض های مختلفی که حاصل تخصص افراد در علوم مختلف ، اعتقادت و باور های آن ها و عوامل دیگر است ، آیات قرآن را تفسیر می کند شاهد این مدعا کثرت آراء تفسیری میان مفسرین است حال این سوال مطرح می شود که شیوه ی صحیح تفسیر قرآن کریم چیست؟ آیا اصول و قواعدی در تفسیر قرآن وجود دارد یا خیر ؟نگانده بر این باور است که یکی از کلیدی ترین روش های تفسیر قرآن ، روش عقلی است که ضمن اینکه در تفسیر بسیاری از آیات متشابه که مربوط به مسائلی مانند مبدا، معاد و نفس هستند و عمدتا جزو متشابهات اند ، به کار می آید از درجه اطمینان بالایی نیز در اصابه به واقع برخوردار است چرا که عقل کما اینکه در روایت بیان شده است حجت باطنی است در مقابل حجت ظاهری که انبیا هستند پس همانگونه که در موعد سوال و جواب صحیح است احتجاج به قول پیامبر ، همینطور صحیح است احتجاج به عقل هدف در این پژوهش ، ارائه روش صحیح تفسیر عقلی آیات قرآن و توجه به مقدماتی که لازم است برای رسیدن به اینگونه تفسیر میباشد روش این پژوهش کتابخانه ای ، تحلیلی ، توصیفی می باشد