نویسندگان:
افسانه زمانی مقدم1 ، فاطمه صباغی2 ، یاسر سلیمانی روزبهانی3 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران
3دانش آموخته کارشناسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته اساتید و صاحبنظران حوزه علوم انسانی در خصوص تعریف، ضرورت، موانع و راهکارهای اسلامیسازی علوم انسانی و به روش کیفی، از نوع پدیدارشناسی، و با اتخاذ رویکرد اکتشافی انجام شده است داده ها، با استفاده از ۱۴ مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با صاحبنظران دارای سابقه ی حداقل دو ترم تدریس در حوزه علوم انسانی در۲ شهر قم و تهران گردآوری شده و به روش کدگذاری نظری تحلیل گردیده است مشارکت کنندگان، مبتنی بر تجاربشان در فرآیند تدریس در علوم انسانی به بیان تعریف، ضرورت، موانع و راهکارهای اسلامی سازی علوم انسانی پرداختند تحلیل عمیق تجربه زیسته مشارکت کنندگان، موجب شناسایی ۳ مقوله کلی در بحث ضرورتها و ۱۵ مقوله فرعی در بحث موانع و ۱۲ مقوله فرعی در بحث راهکارهای اسلامی سازی علوم انسانی شد نتایج پژوهش تنوع و تعدد موانع اسلامی سازی علوم انسانی را نشان میدهد و بیانگر این است که این پدیده از علل مختلف و درهم تنیده ای تاثیر می پذیرد و برای بهبود آن، ضرورت به کارگیری راهکارهای مورد بحث مورد تایید وتاکید قرار گرفته است