نویسندگان:
امید نوروزی1 ، وحید حسن زاده2 ، وحید عزیززاده3 ، علیرضا همتی4 ، امیرحسین رسولی5 .2کارشناسی ارشد حقوق خصوصی
3معاون فنی حقوق صندوق تامین خسارت بدنی
4کارشناسی ارشد حقوق عمومی
5کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار گرایش الگوریتم و محاسبات
چکیده فارسی: در دهه های اخیر ، جهان شاهد اشکال مختلف پیشرفت های تکنولوژیکی ، توسعه مبتنی بر اینترنت ، شرایط ناپایدار اقتصادی و محیط الکترونیکی بوده است بنابراین ، شرایط و استراتژی های شرکت های تجاری هر روز در حال تغییر است تا خواسته های متغیر انواع مختلف مشتریان را برآورده کند از مهم ترین مشخصه های جهان امروز،رشد سریع استفاده از اینترنت در اکثر شئون زندگی بشر است و بیمه نیزاز این امر مستثنا نمی باشد از این رو ، شرکت های بیمه مجبورند از فناوری ها و استراتژی های جدیدی برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند یکی از این استرتژی ها در صنعت بیمه ، بیمه الکترونیک ، به معنای استفاده از فناوری در ارائه خدمات بیمه و پاسخگویی به انتظارات مشتریان جهانی است مطالعه حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی به رشته تحریر در آمده است هدف از این مطالعه بررسی مزایا ومحدویت های بیمه الکترونیک و نقش آن درتجارت الکترونیک است یافته های این مطالعه نشان می دهد که مزایای متعددی از بیمه الکترونیکی وجود دارد مانند کاهش هزینه های غیرضروری پذیره نویسی و هزینه های اداری ورود و گسترش به بازارهای جدید ، تسهیل خدمات بیمه ای ، دستیابی به مزایای رقابتی از دیگر مزایای بیمه الکترونیکی است از محدودیت های یافته شده می توان به مشکالت فنی و شبکه های تخصصی اشاره کرد همچنین می توان به کاهش دادن هزینه های مدیریتی و اداری از طریق فرآیند اتوماسیون کسب و کار و فروش بیمه نامه ، به طور مستقیم و کاهش کمیسیون پرداختی به واسطه ها به عنوان نقش دیگر از بیمه الکترونیک اشاره کرد