نویسندگان:
یوسف نوری1 ، سجاد فرهادی کیا2 .2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران مهندسی راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب
                                            چکیده فارسی:
                                            
                                                 خداوند متعال در آیهی ۴۷ سورهی مبارکهی نساء میفرماید: ای کسانی که به شما کتاب داده شده است به آنچه فرو فرستادیم و تصدیق کنندهی همان چیزی است که با شماست ایمان بیاورید پیش از آنکه چهرههایی را محو کنیم و در نتیجه آنها را به قهقرا باز گردانیم یا همچنانکه اصحاب سبت را لعنت کردیم آنان را نیز لعنت کنیم و فرمان خدا همواره تحقق یافته است رسول خدا ص در خطبهی غدیر و در تفسیر آیهی شریفهی «یا ایها الذین اوتوا الکتاب آمنوا بما نزلنا مصدقا لما معکم من قبل ان نطمس وجوها فنردها علی ادبارها او نلعنهم کما لعنا اصحاب السبت وکان امر الله مفعولا» نساء : ۴۷ میفرماید:   ای گروه مردم! به خدا و پیامبرش و نوری که با او نازل شده ایمان بیاورید پیش از آنکه صورت انسانی گروهی را محو کنیم، سپس به پشت سر باز گردانیم ای گروه مردم! نور خداوند در من راه یافته، سپس در علی ع و پس از آن در نسل او تا قائم مهدی عج جاری خواهد بود، کسی که حق خدا و هر حقی را میگیرد، از ماست؛ زیرا خداوند ما را حجتی بر اهل تقصیر و عناد و خلاف و خیانت و گناه و ستم در میان همهی جهانیان قرار داده است با توجه به بیان رسول خدا ص و عبارت «  معاشر الناس آمنوا بالله و رسوله و النور الذی انزل معه من قبل ان نطمس وجوها فنردها علی ادبارها  » که در بخشی از خطبهی غدیر به آن اشاره شده است، مشاهده میشود که معنا و مفهوم «نطمس» در آیهی شریفهی «ولو نشاء لطمسنا علی اعینهم فاستبقوا الصراط فانی یبصرون» یس: ۶۶ نیز وارد گردیده است حال آنکه در آیهی شریفهی «ولو نشاء لمسخناهم علی مکانتهم فما استطاعوا مضیا ولا یرجعون» یس: ۶۷ بار دیگر از عذاب مسخ صحبت به میان آمده است امام صادق ع میفرماید: در شب بیست و سوم به نام امام قائم عج ندا شود و در روز عاشورا قیام کند، آن روزی است که حسین ابن علی ع در آن کشته شده، گویا آن جناب را مینگرم که در روز شنبه یوم السبت دهم محرم در میان رکن و مقام ایستاده است و جبرئیل ع در سمت راست او فریاد میزند: بیعت برای خدا! پس شیعیان آن حضرت از اطراف زمین به سویش رهسپار شوند درحالی که زمین زیر پایشان به سرعت پیچیده شود تا خدمتش رفته و با او بیعت کنند خدا به وسیلهی او زمین را از عدل و داد پر کند چنانچه از جور و ستم پر شده باشد امام صادق ع در تفسیر آیهی شریفهی «سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شیء شهید» فصلت: ۵۳ میفرماید: خداوند در وجودشان مسخشدن را به آنها نشان میدهد و تنگشدن عرصهی هستی در جهان را به ایشان مینمایاند؛ در نتیجه آنان به قدرت خداوند در وجودشان و جهان هستی پی میبرند و خروج قائم عج که حقیقتی از سوی پروردگار است را خواهند دید