نویسندگان:
هادی برابری1 ، مجید مزیدی شرف آبادی2 ، منصور کلاه کج3 ، سحر ذکاوت4 .2دانشجوی دکتری تخصصی، رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران
3استادیار، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز
4دانشجوی دکتری تخصصی، رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران
چکیده فارسی: واقعه کربلا و روز عاشورا در نزد شیعیان، همواره موردتوجه هنرمندان متعهد و مومن این مرزوبوم بوده است و آثار زیادی در این حوزه خلق شده است حبیب الله صادقی یکی از هنرمندان معاصر در حوزه نقاشی است که برخی از آثار خود را به بازنمایی واقعه کربلا و روز عاشورا اختصاص داده است یافته های پژوهش حاضر با پاسخگویی به این پرسش که حبیب الله صادقی واقعه کربلا و روز عاشورا را چگونه در آثار خود بازنمایی کرده است؛ ارائه میشود در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانه ای و داده های اسنادی و تصویری با رویکرد توصیفی تحلیلی موردبررسی قرارگرفته است نمونه های موردمطالعه در پژوهش شامل ۵ اثر نقاشی از حبیب الله صادقی پیرامون موضوع عاشورا و واقعه کربلا است و عنوان این ۵ اثر شامل تابلوهای نقاشی »فرات تشنه میماند«، »گهواره خونین«، »محاصره« و ۲ تابلو با عنوان »ظهر عاشورا« است نتایج پژوهش نشان میدهد حبیب الله صادقی در این آثار بر مفهوم نبرد جبهه حق علیه باطل تاکید بسیار داشته است و با رنگهای روشنو درخشان و نیز تیره و سیاه دو جبهه حق و باطل را از هم متمایز نشان داده است و تا حد امکان از ترسیم صحنه ضعف و شکست حضرت امام حسین ع و یاران ایشان خودداری نموده است برای مثال قطع شدن دستان حضرت ابوالفضل ع یا تیرخوردن حضرت علی اصغر ع و یا غل و زنجیر شدن حضرت امام سجاد ع را به طور مستقیم مصور نکرده است و از زاویه دیگری و بسیار خلاقانه به ترسیم و خلق این صحنه ها پرداخته است