نویسندگان:
بهرام صالح صدقپور1 ، فائزه کشت بان2 ، لیلا کسایی3 .2کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی هنر شیراز
3استاد راهنما، کارشناسی ارشد انیمیشن عضو هیات علمی و مدیرگروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحدفسا و مربی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی هنر شیراز ، فارس، شیراز، ایران
چکیده فارسی: مقاله حاضر بر آن است تا به چگونگی استفاده ی نقوش؛ از جمله نقشمایه اسلیمی در طرح جلدهای کتب مذهبی در دهه ۸۰ و۹۰ بپردازد و آن را از منظر ارزشگذاری معنوی مورد بررسی قرار دهد موضوع، مورد مطالعه و تفکیک قرار گرفته است روشهای توصیفی تحلیلی از نوع کیفی و میدانی و همچنین مشاهده ای، روشهای استفاده شده دراین پژوهش است شیوه گردآوری داده ها و اطلاعات پژوهش شامل: کتابخانه ها، مکانهای مذهبی، جستجوی اینترنتی،استفاده از عکاسی، جمع آوری نقوش و مطالب بوده است برای رسیدن به این اهداف با توجه به محدودیتهای زمانی و مکانی پژوهش، گردآوری داده ها بسیار مشکل انجام شده است، در جستجو، مشاهده و جمع آوری جلد کتب،هرچند که کتب مذهبی به تعداد نامحدود و سالهای متوالی انتشار، یافته است اما کثرت کتابهای مذهبی دلیلی بر کیفیت موجود نبوده است انتخاب و تفکیک آثار و جلدهای کتب مذهبی در دهه سال های ۸۰ و۹۰ با توجه به موضوع و دامنه تحقیق مشخص شده نیاز به توضیحات علمی و روش هدفمند داشت که تلاش گردید با توجه به الزام جامعه پژوهشی، صورت پذیرد طرح جلد کتابهای مذهبی تاکنون با بی توجهی همراه بوده است و اگر مورد توجه قرار بگیرد، میتواند آثار هنرمندانه و ماندگاری را، که دارای خلاقیتهای هنری است در این زمینه شاهد بود و باعث بهبود کیفیت آثار گرافیکی به خصوص در حوزه طراحی جلدهای کتب مذهبی قرآن، کتب ادعیه و مفاتیح الجنان که هر ساله توسط ناشران زیادی در سراسر کشور با شمارگان قابل توجه به چاپ میرسند بینجامد