نویسندگان:
محمدحسن کریمی1 ، ناصر یوسفی کوریجانی2 .2کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد واحد بندر انزلی
چکیده فارسی: یکی از قراردادهایی که امروزه استفاده از آن به شدت گسترش یافته است، قراردادهای پیشفروش ماشین می باشد پایین بودن میزان عرضه ماشین توسط کارخانه ها و عدم امکان پرداخت بهای کالای مورد نیاز توسط خریدار، از عوامل توسعه چنین قراردادهایی است تولیدکنندگان نیز با پیشفروش کالای خود و دریافت مبالغی به صورت پیشپرداخت و تامین بخشی از سرمایه از این طریق، مبادرت به تولید کالا می کنند اما آنچه در این نوع از قراردادها مهم می باشد بحث نامعین بودن ثمن است باتوجه به مشکلات ناشی از نامعین بودن ثمن از یک سو و موانع فقهی حقوقی از سوی دیگر مقاله حاضر میکوشد تا با درک نیازهای روز و بررسی موضوع در زمینه قراردادهای پیش فروش سایپا و ایران خودرو بپردازد