نویسندگان:
نجم السادات موسوی1 ، محمدمهدی کریمی نیا2 ، مجتبی انصاری مقدم3 ، حمیدرضا مقدم پورآزرانی4 ، نیره طالبیان5 .2استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیه قم
3دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر
4مربی سازمانی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین ع ،
5کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه قم، پژوهشگر و فعال فرهنگی
چکیده فارسی: خداوند متعال در اندیشه اسلام بر اهمیت دانش و علم آموزی تاکید ویژه ای دارد به نحوی که اولین کلمه ای که در اسلام بر خداوند متعال وحی شده است، دستور به آموزش است با توسعه و گسترش مرزها در زندگی بشر متمدن، راه برای کسب ثروت از علم باز و موضوعات نوینی مانند حق تالیف مطرح شد از همین رو در فقه به فراخور پویایی آن این موضوع هم مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده است اهمیت بررسی موضوع حق تالیف از این باب است که گاه فردی سالیان متمادی از عمر خود را صرف یافتن راه حلی برای حل مشکلی می کند و این حق نیست که دیگران بدون پرداخت مزد کار وی، از دستاورد اندیشه و تلاش او استفاده کنند و از سوی دیگر بررسی مبانی آن در اندیشه فقه تشیع ضرورتی دو چندان می یابد از همین رو نگارنده در این مقاله ابتدا به بیان ماهیت این امر پرداخته و در ادامه ادله موافقان و مخالفان را بیان و هر کدام را در حد توان مورد نقد و بررسی قرار می دهد