نویسندگان:
مریم شریفیان ثانی1 ، عزیز اسمعیل زاده2 ، مهدی حسینی3 .2دانشجو ارشد مدیریت بازرگانی واحد اردبیل دانشگاه مقدس اردبیلی اردبیل ایران
3گروه مدیریت واحد گرمی دانشگاه ازاد اسلامی گرمی ایران
چکیده فارسی: کارآفرینی، مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است به تعبیری دیگر، کارآفرینی،کانون و مرکز ثقل کار، تلاش و پیشرفت بشر در عصر مدرنیته، تلقی می شود به زبان ساده، کارآفرینیهمان فرایند تاسیس و یا توسعه کسب وکار، برمبنای یک فکر و ایده نو است و به منظور رشدو نمو در جوامع، نیازمند وجود فرهنگ خاصی است با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین و ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط، کشورهای مختلف برنامه های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده ا ند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویایی شان را ادامه دهند بنابراین، شناسایی موانع موثر بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه، و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان در دنیای امروز به عنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می شود؛ به گونه ا ی که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور محرک تولید و توسعه اقتصادی، و از سویی پرورش دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه گذاری و بهره وری در نیروی انسانی تلقی می شود از این رو آشنایی با مفاهیم و تعاریف و ابعاد مختلف کارآفرینی سازمانی، به همراه شناخت موانع و راهکارهای مرتفع کردن آن ها می تواند در نهادینه شدن کارآفرینی و فرهنگ آن در هر جامعه ای راهگشا باشد این مهم، خط اصلی فکری این مقاله را شکل داده و سعی بر اینست در این حوزه و دستیابی به آن گام هایی برداشته شود