نویسندگان:
غلامرضا قائدامینی هارونی1 ، فاطمه علیزاده2 ، عبداله علیزاده3 ، حسین علیزاده4 .2دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد، ایران، اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت
3دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران، اردبیل، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت
4دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد، ایران، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت
چکیده فارسی: بخش تعاون، در کنار بخش های دولتی و خصوصی، به عنوان یکی از سه پایه اقتصاد کشور است و در سند توسعه تعاون پیش بینی شده است که این بخش، ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور را برعهده بگیرد در این مقاله، بر آن شدیم تا به عوامل عدم تحقق این سهم و همچنین عوامل عدم توسعه ی تعاونی ها با تاکید بر موانع موفقیت شرکت های تعاونی راکد شهر اردبیل با استفاده از روش شناسی کیفی بپردازیم روش به کار گرفته شده در مقاله ی حاضر، تحلیل مضمون اسناد موجود درشرکت های تعاونی و همچنین مصاحبه با مدیر عاملان شرکت های مذکور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند است یافته های مقاله ی حاضر نشان می دهد که در میان موانع اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و بین الملل تعاونی های ذکرشده، موانع اجتماعی است که می تواند دیگر مشکلات را تشدید کند متغیرهایی همچون مشارکت، سهولت بازاریابی، استفاده از فناوری، سرمایه اجتماعی، مشارکت خانوادگی و گرانی مواد اولیه در عدم موفقیت تعاونی ها نقش دارند همچنین، موانعی که در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و بین الملل تعاونی ها وجود دارد را می توان به دو دسته ی کلی موانع درونی و بیرونی تقسیم نمود که موانع درونی در جهت تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد کشور دارای اولویت هستند بر این اساس پیشنهادهای زیر ارائه شد: تقویت سرمایه اجتماعی، شفاف سازی فعالیت های همدیگر، آموزش مدیریت در تعاونی ها، ایجاد واحدهای مشاوره و نظارت با هدف ارائه خدمات علمی و فنی، راه اندازی و توسعه طرح جامع بازاریابی، برقراری ارتباط موثر بین شرکت ها در زمینه ی بازاریابی محصولات