نویسندگان:
محمدمهدی کریمی نیا1 ، مجتبی انصاری مقدم2 ، سعید حبوباتی3 ، سودابه ترکاشوند4 ، سمیه شریفی5 .1استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیه قم
2دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر
3کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
4سطح چهار دکتری تفسیر تطبیقی حوزه علمیه ریحانه النبی س اراک، استان مرکزی
5سطح سه کارشناسی ارشد رشته تفسیر و علوم قران از حوزه علمیه جامعه الزهرا س قم، پژوهشگر و فعال فرهنگی
چکیده فارسی: تربیت صحیح،پرداختن به ضروری ترین امور انسانی که رسالت همه ی پیام آوران الهی نیز بوده است؛پیاده روی اربعین در عراق یک آئین دینی است که تاثیر زیادی در تربیت دینی واجتماعی مردم دارد و با توجه به حضور و اجتماع مردمی در این اجتماع دینی و بین المللی به عنوان یک رویداد بزرگ در جامعه اسلامی شناخته شده است این مقاله در صدد است که به بررسی آثار اجتماعی تربیتی این رویداد بزرگ در خانواده ها و جامعه بپردازد به امید این که گام مفید و موثری در شناخت تاثیرات تربیتی و اجتماعی پیاده روی اربعین گذاشته شود و در برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گیرد و خانواده های عزیز نیز به این رویداد بزرگ بیشتر از پیش اهمیت دهند و با آگاهی از اثرات آن جدای از ثوابش در این اجتماع بزرگ شرکت کنند یافته های مقاله و نتیجه گیری: ۱ ابعاد تربیتی فردی عزت نفس و تفکر و خودسازی ؛ ۲ ابعاد تربیتی خانوادگی این که پیاده روی اربعین تجربه و داستانی برای آیندگان باشد ؛ ۳ ابعاد تربیتی اجتماعی هویت دینی اربعین و پیاده روی آن نقش اساسی در تربیت فردی و اجتماعی خانواده و ساختن یک جامعه اسلامی دارد، که یکی از راه های آماده کردن زمینه ظهور امام مهدی علیه السلام است