نویسندگان:
صدیقه یزدانی1 ، لیلا محمدخانی2 .1دانشیار و عضو هیئت علمی،گروه مدیرت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل ترکیبی جهت تدوین چارچوب معماری سازمانی با توجه به نقش ساختاری و محتوایی سازمان انجام شده است تحقیق حاضر بر مبنای هدف کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای فعال در حوزه صنعت و خدمت هستند که در چند سال اخیر طرح معماری سازمانی در آنها پیاده سازی شده است بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد ۵۱ شرکتها فعال در حوزه صنعت وخدمت واجد شرایط بودهاند که از آنها جهت پاسخگویی بهره گرفته شد که طرح معماری سازمانی در آنها پیاده سازی شده است روش نمونه گیری دراین تحقیق از نوع سرشماری است در این پژوهش به منظور دستیابی به داده های دست اول از پرسشنامه استفاده شده است همچنین، در این پژوهش برای آزمودن مدل از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس و نرم افزار Smart PLS استفاده شده است در واقع، با توجه به مطالب ذکر شده، به دلیل کوچک بودن حجم جامعه مورد مطالعه از روش کمترین مربعات جزئی PLS برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات و مدل پژوهش استفاده شده است نتایچ پژوهش حاضر نشان داد که ابعاد ساختاری و محتوایی در تدوین چارچوب معماری سازمانی نقش دارند از اینرو، با توجه به تایید تمامی فرضیه های تحقیق، فرضیه ی اصلی پژوهش نیز به تایید رسیده است