نویسندگان:
الهام پورمولائی1 .1کارشناسی ارشد رشته روانشناسی ،گرایش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران
چکیده فارسی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلال های دوران کودکی است نشانه های اختلال نقصتوجه و بیش فعالی کودکان معمولا قبل از ورود آنان به مدرسه بروز می کند از علائم شایع بیش فعالی درکودکان می توان به مشکلات آنها در تمرکز و توجه نداشتن کم توجهی آنان و تحرک و جنب و جوش بیشاز حد آنان یا حتی پرخاشگری کودک در طول روز اشاره داشت در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا باآموزش مدیریت رفتاری والدین، نشانه های بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالیکاهش یابد جامعه آماری در مقاله حاضر کلیه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، مشغولبه تحصیل در مدرسه ابتدایی دخترانه کوثر بودند که از طریق روش نمونه گیری در درسترس به وسیله ابزارپرسشنامه کانرز ویژه معلمان شناسایی شدند و از طریق نمونه گیری تصادفی ۱۵ نفر از والدین جامعه مذکور بهعنوان گروه آزمایش و ۱۵ نفر دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند که نشانه های بیش فعالی در دانشآموزان به وسیله آنها و با استفاده از ابزار پرسشنامه کانرز والدین در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون نمرهگذاری شد برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزارspss استفاده شد با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها نشانههای نقص توجه و بیش فعالی در کودکان گروه آزمایش که در دوره ها شرکت کرده بودند کاهش یافته است بنابراین می توان گفت که آموزش مدیریت رفتاری والدین موجب کاهش میزان نشانه های نقص توجه و بیشفعالی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی می شود