نویسندگان:
هاجر امیری1 ، احمد عربی جونقانی2 .1دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: یکی از مهم ترین دلایلی که بعضی از دانش آموزان از تلاش خود نتیجه مطلوبی به دست نمیآورنده نداشتن مهارت های مطالعه است با توجه به نقش مهارت های مطالعه در کاهش خستگی، اضطراب،صرفه جویی در وقت و افزایش انگیزه دانش آموزان که موجب یادگیری بهتر و پیشرفت تحصیلی آنها می شود،این مطالعه با هدف بررسی وضعیت مهارت های مطلوب مطالعه در دانش آموزان و تعیین اولویت های آموزشیجهت برگزاری کلاس های ارتقاء مهارت های مطالعه انجام شد پژوهش حاضر درخصوص مجموعه ای از راهبردهای یادگیری و روش های نوین مطالعه به منظور مقایسهراهبردهای یادگیری و مطالعه دانش آموزان است این پژوهش از نوع مصاحبه ای است گروه نمونه شامل ۳۶دانش آموز پایه ی یازدهم تعیین شد نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان موفق بیشتر از دانش آموزان ناموفق از راهبردهای یادگیری ومطالعه استفاده مینمایند و شرایط مطالعه، مطالعه فعال و سبک مطالعه را رعایت می نمایند و دانش آموزانناموفق بیشتر از دانش آموزان موفق، عادت های نامناسب مطالعه دارند