نویسندگان:
حدیث کاظمی1 ، زینب گل محمدیان2 ، محمد دولت دوست3 .1دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد یاسوج
2دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد مارگون
3دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ، مدرس دانشگاه پیام نور واحد یاسوج
چکیده فارسی: روش تحقیق؛ شرکت کنندگان این پژوهش ۵۰ نفر از دانش آموزان متوسطه شهر یاسوج از تعداد کل دانش آموزان مشغول به تحصیل در چندین مدرسه شهر یاسوج در سال تحصیلی ۱۴۰۰بودند با استفاده از روش آزمایشی، پیش آزمون پس آزمون، بر روی دو گروه گواه و آزمایش پژوهش انجام شد ابزار سنجش هر یک از متغیرهای خود آگاهی، خودشکوفایی و خودکارآمدی در این پژوهش به ترتیب عبارت بودند از: مقیاس ۷ سوالی ریلو و الیک، مقیاس ۱۰ سوالی اهواز ASAI و مقیاس ۷۱ سوالی شرر، که روایی و پایایی آنها توسط محققین روان سنجی تایید شده است برای تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه ها از نرم افزار SPSS، آزمون بر روی گروه های وابسته و آزمون ویلکاکسون استفاده شد هم چنین برای تحلیل نتایج، واریانس و کوواریانس گروه های آزمایش محاسبه شد نتیجه گیری: نتایج حاصل از آزمون گروه های وابسته و ویلکاکسون برای بررسی تاثیر خود آگاهی بر دو متغیر وابسته خودشکوفایی و خودکارآمدی بر اساس جدول سطوح بحرانی در سطح اطمینان %۹۵ توجیه پذیر بود، یعنی افزایش خود آگاهی در دانش آموزان باعت افزایش خودشکوفایی و خودکارآمدی در دانش آموزان شد تحلیل واریانس یک راه ه و تحلیل کواریانس نیز این نتایج را تایید نمود در تحلیل کواریانس تاثیر متغیر کمکی پیش آزمون بر خودشکوفایی بیشتر از خودکارآمدی به دست آمد