نویسندگان:
زلیخا درخشنده1 ، بهناز عطری روزبهانی2 ، سمیه غفاری فارسانی3 ، ملوک محیسن4 ، امیر شکوهمندی5 .1آموزگار اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
2۲ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۴ کرج
3۳ آموزگار کودکان استثنائی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج
4۴ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ اهواز
5۵ دبیر زیست شناسی اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
چکیده فارسی: نظریه رفتارگرایی برای کمک به موفقیت دانش آموزان در یادگیری ،تشویق و تنبیه را پیشنهاد می کند اجرای تشویق و تنبیه در آموزش به نوجوانان ممکن است تاثیرات مثبتی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد این مقاله بررسی می کند ادبیات موجود مفهوم تشویق و تنبیه را در زمینه یادگیری مورد بحث قرار می دهد و چگونه تشویق و تنبیه می تواند بر یادگیری دانش آموزان از نظر نظری تاثیر بگذارد این مطالعه نشان داد که از نظر تئوریک پاداش ها انگیزه دانش آموزان را برای یادگیری و تلاش بیشتر افزایش می دهد همچنین تشویق و تنبیه باعث افزایش علاقه دانش آموزان به یک موضوع خاص می شود این منجر به وضعیتی می شود که در آن تشویق می تواند دانش آموزان را برای داشتن عملکرد خوب ترغیب کند در نتیجه، این مطالعه نشان می دهد که در صورت اجرای خردمندانه تشویق و تنبیه، تاثیرات مثبت زیادی بر انگیزه و عملکرد دانش آموزان خواهد داشت