نویسندگان:
محمدحسین عبدالرحیمیان1 ، میلاد رشیدی عزآبادی2 .1عضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، یزد، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی امام جواد، یزد، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی نظریه مقایسه اجتماعی در قیمت گذاری در بورس اوراق بهادار می باشد قیمت گذاری کمتر ازواقع عرضه های عمومی اولیه از موضوعات مورد توجه محققان بوده که هر یک دلایل خاصی جهت توجیه آن مطرح نموده اند یکی از این دلایل، نظریه مقایسه اجتماعی میباشد براساس تئوری مقایسه اجتماعی مادامی که سرمایه گذاران در تصمیمگیری مردد باشند، در مواجهه با اطلاعات جدید به عرف رفتار جامعه و یا رفتار دیگران مراجعه می نمایند در این پژوهش ابتداضمن مروری بر نظریه مقایسه اجتماعی به کاربرد آن در حوزه مالی و قیمت گذاری در بورس اوراق بهادار پرداخته شده است نتایج پژوهش بیانگر آن است که در عرضه های اولیه با توجه به کمبود اطلاعات و عدم توانایی قیمت گذاری صحیح، سرمایهگذاران و عرضه کنندگان از اطلاعات سایر شرکت ها در آن صنعت که قبلا وارد بورس شده اند، استفاده می کنند لذا می توانگفت پدیده مقایسه اجتماعی عامل مهمی در تعیین بازده غیرعادی عرضه های عمومی اولیه است به نحوی که بخشی از پدیدهقیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه توسط رویکرد مقایسه اجتماعی قابل توضیح و توجیه می باشد