نویسندگان:
غلامحسین رحیم زاده1 ، الهه سادات فرقانی2 .1دکتری هنر و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
2کارشناس ارشد هنر
چکیده فارسی: استفاده از نقش مایه موجودات خیالی، نظیر پرندگان اساطیری و مرغان بهشتی که در هنر وادبیات ایران زمین، دارای مفاهیم والایی بودهاند، در ساخت و تزیین اشیاء کاربردی و معماری ایراناز دوران باستان تا کنون متداول بوده است قراین و شواهد بیانگر آن است که نقش مایه پرندگان درتزیین کاشی ایرانی، از جمله کاشی های حرم ثامن الحجج ع از دیرباز مورد استفاده هنرمندان قرارگرفته است مهمترین پرسش های پژوهش، این است که استفاده از نقش پرنده در تزیین کاشی هایبارگاه رضوی ع از کجا نشات گرفته و چه سیر تحولی داشته است؟ و اینکه می خواهیم بدانیم، آیانقش پرنده در تزیین کاشی های بارگاه امام رضا ع فقط جنبه زینتی داشته یا مفاهیمی چون شیدایی،عشق، محبت، رهایی و نیز مورد توجه هنرمندان کاشی کار بوده است؟ محقق در روند پژوهش ضمنپاسخ گویی و تحلیل آنها، در پایان، نتیجه گیری می نماید شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای ومیدانی و روش تحقیق، تاریخی، توصیفی و تحلیلی است که طی آن پژوهشگر از طریق مطالعه،مشاهده، عکاسی از آثار، مصاحبه با صاحب نظران و اهل فن به گردآوری مطالب و تحلیل آنها پرداخته است