نویسندگان:
سیده محدثه دهقان1 ، انسی کرامتی2 .1کارشناس علوم تربیتی و معلم ابتدایی منطقه گلبهار
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: در عصر کنونی یکی از چالش هایی که درنظام های آموزش عالی دیده می شود عدم توانایی کنترل خشم توسطدانشجویان است با توجه به نقش هدایت گرایانه ائمه علیهم ا السلام در آموزش مهارت های زندگی، به نظرمی رسد که در این راستا می توان با بهره گیری از سیره رضوی بر این چالش فائق آمد همچنین با توجه به اهمیتمراکز تربیت معلم ونقش مهم مدرسان در این زمینه، از این رو هدف این مقاله تحلیلی بر کنترل خشم در سیره رضویبا تاکید بر نقش آموزشی اساتید درکنترل خشم به دانشجو معلمان در دانشگاه است دراین پژوهش برای جمع آوریاطلاعات ابتدا از روش کتابخانه ای استفاده شد؛ به نحوی که با مراجعه به منابع معتبر دینی در مورد سیره رضوی،اطلاعاتی در زمینه کنترل خشم استخراج گردید سپس با درنظر گرفتن نقش آموزشی مدرسان دانشگاه فرهنگیان دراین زمینه، اطلاعات جمع آوری شده موردتجزیه و تحلیل و طبقه بندی قرارگرفت یافته های حاصله بیانگر ششروش شامل: دوری از هم نشینی با فرد خشمگین، تاثیر تقویت قوای جسمی و روحی بر کنترل خشم، توجه به جایگاهو آثار کظم غیظ، عفو کردن در هنگام خشم، تاثیر گشاده رویی بر جلوگیری از خشم و تغییر موقعیت هنگام بروزخشم بر اساس سیره رضوی است همچنین کاربرد هر یک از این روش ها توسط مدرسان، نیازمند برخورداری آن هااز مهارت های ارتباطی و تدریس خاصی است؛ از این رو پیشنهاداتی نیز ارائه شده است