نویسندگان:
مرتضی روحانی1 ، غزاله میرزائیان تفتی2 ، عارفه بهرامی فر3 .1دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، سوپروایزر بیمارستان روانپزشکی دکتر حجازی مشھد
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاھرود
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش درمان شناختی رفتاری کلاسیک و شناختی رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلامی بر افزایش سلامت عمومی دانشجویان پرستاریاجرا گردید ۴۵ دانشجو به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بصورت تصادفی درسه گروه ۱۵ نفری شامل گروه آزمایش یک شناختی رفتاری کلاسیک ، گروهآزمایش دو شناختی رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلامی و گروه کنترل جایگزاریشدند پرسشنامه سلامت عمومی GHQ ۲۸ قبل و بعد از مداخله برای سنجش شدتنشانه ها به کار برده شد مداخلات هفته ای ۲ نوبت طی ۱۰ جلسه ۲ ساعته برای گروههای آزمون اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد یافته ها نشان دادشدت علایم نشانه های جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارسایی در عملکرد اجتماعی وافسردگی در طول مداخله برای گروه آزمایش ۱ P<۰/۰۰۰۱ و آزمایش ۲ P<۰/۰۰۰۱ در مقایسه با گروه کنترل کاسته شد ولی روش شناختی رفتاری مبتنی بر آموزههای اسلامی بطور معناداری بیش از روش شناختی رفتاری کلاسیک موثر بود P<۰/۰۳۳ با توجه به اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزه های اسلامی در افزایش سلامت عمومی و همخوانی آن با فرهنگ، عقاید و باورهای مخاطبین پیشنهادمی شود از این روش در مداخلات روانشناختی استفاده گردد