نویسندگان:
بردیان کرامتی اصل1 ، صدرالله نیاپرست2 ، سیدمحمد سعیدی فرد3 ، افسانه یعقوب خواه4 ، علی پاک منش5 .1۱ دبیر مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
2۲ هنرآموز مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
3۳ معاون مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
4۴ دبیر مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
5۵ معاون مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی مقوله تفکر انتقادی و آموزش آن به دانش آموزان می پردازد در این پژوهش از روش توصیفی برای رسیدن به اهداف پژوهش استفاده شده است تفکر انتقادی فرآیندی است که در آن شخص یک موضوع را از منظرهای متعدد ارزیابی می کند تا به جای پذیرش بدون بررسی و ارزیابی آن، در ارزیابی خود انتقادی و منطقی عمل نموده و پیش فرض های موجود را به چالش بکشد در تفکر انتقادی، شخص سوالات انتقادی می پرسد که منجر به ایجاد درک انتقادی و عمیق از یک مسئله می شود مهارت های تفکر انتقادی برای موفقیت در مدرسه، شغل و زندگی روزمره حیاتی است از آن جا که نیاز است این شیوه تفکر در فرد نهادینه شود، لازم است که آموزش و تمرین آن از سال های ابتدایی آموزش مورد توجه قرار گیرد آموزش توانایی تفکر انتقادی به دانش آموزان به این معنی است که دانش آموزان قادر شوند باورهای خود را از فیلترهای منطقی عبور دهند و نیز دارای مهارت درون نگری مداوم، وضوح در استدلال و تصمیم گیری و یک طرز فکر مستقل باشند در صورتی که این شیوه تفکر در دانش آموزان نهادینه شود، در سایر مراحل زندگی نیز برای درک بهتر، استدلال منطقی و تصمیم گیری و عمل به موقع راه گشای آنان خواهد بود