نویسندگان:
سارا دهقانی پور1 ، سمیه گلباز2 ، فرشته فخریان3 ، سعیده زارعی4 ، زهرا حشمتی نیا5 .1۱ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
2۲ معاون آموزشی مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
3۳ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
4۴ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
5۵ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
چکیده فارسی: پژوهش حاضر هدف خود را بر بررسی مفهوم آموزش مستقیم، الگوهای آن، عوامل تعیین کننده در موفقیت آموزش مستقیم و رویکردهای مختلف در مواجهه با آن متمرکز نموده است این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی و با مرور مقالات معتبر به انجام رسیده است بر اساس نتایج پژوهش حاضر، اگر چه آموزش مستقیم، برای مدت های طولانی در عرصه انتقال دانش و یادگیری مطرح و مورد استفاده بوده است و یک مفهوم و نگرش نوین در زمینه روش های آموزشی به شمار نمی رود، اما همچنان یک الگوی موفق و بخشی انکارناپذیر از فرایند آموزش محسوب می گردد با وجود رشد تکنولوژی و به کار گیری آن به صورت های مختلف در بحث تدریس در مدارس، لازم است که از قدرت و تاثیرگذاری روش تدریس مستقیم غافل نماند و از این رو، پژوهش حاضر به بازشناخت جنبههای مختلف این شیوه آموزش پرداخته و ضمن بررسی رویکردهای مختلف و تجمیع آن ها، رویکرد مناسب جهت ارتقای بهره وری در آموزش مستقیم را بررسی نموده است