نویسندگان:
مرتضی افشار1 ، فاطمه سرگلزایی2 ، محمد جهان3 ، حمید رضا سراوانی4 .1دکتری روانشناسی، استادیاردانشگاه آزاد اسلامی
2دانش آموز پایه دهم دبیرستان نمونه نجمه زابل
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل ،
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زابل می باشد روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر پایه یازدهم که شامل 830 نفر می باشد تعداد حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 165 بصورت تصادفی انتخاب شدند در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها از دو پرسشنامه هوش هیجانی عزیزی 1387 و عملکرد تحصیلی درتاج 1383 است به منظور سنجش پایایی تعداد 30 نسخه از پرسشنامه به صورت آزمایشی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت که پس از جمع آوری پرسشنامه و ورود داده ها به نرم افزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی 0/79 و عملکرد تحصیلی 0/83 به دست آمد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی همچون آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گرددید نتایج پژوهش حاکی از آن است بین هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زابل رابطه معناداری وجود دارد