نویسندگان:
امان الله پدرام1 ، فاطمه پدرام2 ، عبدالرحیم معززنسب3 ، منوچهر بزرگ امید4 ، علی رضا پرما5 .1۱ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک
2۲ دبیر مطالعات اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک
3۳ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک
4۴ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک
5۵ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش منطقه دیشموک
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی مفهوم فرسودگی شغلی، پیامدهای آن، وابستگی آن به فرهنگ سازمانی و راهکاری پیش گیری از آن است این پژوهش به صورت تحقیق توصیفی و بنیاد انجام شده و با بررسی تحقیقات مطرح انجام شده در این زمینه، به پی جویی مساله فرسودگی شغلی در معلمان می پردازد در نظام آموزشی، کیفیت کار بسیاری از افراد به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تحصیل دانش آموزان تاثیر می گذارد، اما در این میان نقش معلمان پررنگ تر است، زیرا دانش آموزان بیشتر وقت خود را زیر نظر آنها می گذرانند یکی از مهم ترین خطرات ذاتی هر حرفه ای پدیده فرسودگی شغلی است و حرفه معلمی نیز از این قاعده مستثنی نیست با توجه به نقش مهم معلمان در جامعه، این مقاله از روش های علمی برای بررسی فرسودگی شغلی معلمان استفاده می کند اهداف خاص این مطالعه عبارت از بررسی مفهوم فرسودگی شغلی، عوامل فرسودگی شغلی معلمان، علائم و نشانه های فرسودگی شغلی و نقش فرهنگ سازمانی در فرسودگی شغلی معلمان، بررسی عوامل سازمانی فرسودگی شغلی و راهکارهای مقابله با فرسودگی شغلی است نتایج این تحقیق نشان می دهد عوامل زیادی در ایجاد فرسودگی شغلی موثر هستند اما فرهنگ سازمانی و عوامل ناشی از ساختار سازمانی که معلمان در آن فعالیت می کنند، از عوامل اصلی فرسودگی شغلی معلمان است