نویسندگان:
روح اله صادقی1 ، محمدعلی شلیلی2 ، شکوه میرزائی3 ، سیدمحمد جعفری4 ، حفیظ اله عبادی اصل5 .1۱ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
2۲ دبیر اداره آموزش و پرورش شهرستان آبادان
3۳ دبیر اداره آموزش و پرورش شهرستان آبادان
4۴ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور شیراز
5۵ کاردانی تربیت بدنی دانشگاه علمی کاربردی گچساران ۱
چکیده فارسی: رسانه ها در سال های اخیر به طور قابل توجهی در حال رشد هستند، با سرعت فزاینده ای، در فرهنگ ها نفوذ می کند و مردم را در انبوهی از اطلاعات غرق می کند این ابزارهای فراگیر با استفاده از ترکیب قدرتمندی از کلمات، تصاویر و صداها روزانه ما را در معرض هزاران پیام قرار می دهند که درک پیام های متنوع آنها مستلزم ایجاد و تقویت مجموعه بسیار وسیعی از سواد است این نوع سواد اصطلاحا سواد رسانه ای نامیده میشود سواد رسانه ای لازمه مهارت های یادگیری قرن بیست و یکم است که عموم مردم، و عمدتا دانش آموزان، برای تفکر هوشمندانه و رویارویی با چالش های رسانه ای فعلی باید به آن دست یابند این مقاله با هدف بررسی مسائل مربوط به اهمیت آموزش سواد رسانه ای به معلمان و مرور مقالات ارائه شده در این حوزه انجام شده است این پژوهش مروری ساختارمند به انواع مطالعات صورت گرفته در این حوزه انجام داده است تا رویکردهای موجود در نظام های آموزش دنیا در حوزه این مهم را مورد بررسی قرار دهد هدف مطالعه این تحقیق، بررسی رویکردهای حال حاضر در میزان اهمیت سواد رسانه ای معلمان در سیستم های آموزشی، روش های سنجش آن و بررسی نحوه استفاده از آن در فرایند های آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان مقاطع مختلف است نتایج این پژوهش نشان داده است که تسلط معلمان بر مباحث سواد رسانه ای بسیار حائز اهمیت بوده و به کارگیری صحیح آن در فرآیند تدریس به دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی بسیار موثر است به کار بستن این شیوه می تواند ضعف دانش آموزان همچنین معلمان را در درک حقیقت مطالبی که از رسانه ها دریافت می کنند بهبود بخشد و همچنین به آنها کمک کند رویکرد مناسبی نسبت به محتوای دریافت شده از رسانه داشته باشند