نویسندگان:
مهناز علیخانی1 ، زهرا فلاحت پور2 ، خدیجه مصدق اردکانی3 ، منیر بوجاری4 ، عشرت کریمی5 .1۱ کارشناسی مشاوره مدارس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹
2۲ کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهران
3۳ مدیر مدارس اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار
4۴ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه
5۵ آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش بهارستان ۲
چکیده فارسی: کاربردهای نظریه خودتعیینی در آموزش بر تسهیل ارضای نیازهای اساسی روانشناختی دانش آموزان و معلمان متمرکز است نظریه خود تعیینی چارچوبی گسترده برای درک عواملی است که انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و سلامت روانی را تسهیل و یا تضعیف می کنند، همه موضوعاتی که مستقیما با محیط های آموزشی مرتبط هستند با مروری بر تحقیقات حوزه نظریه خودتعیینی روشن است که هر دو نوع انگیزش درونی و بیرونی مجموعه ای از پیامدهای مثبت را در سطوح مختلف آموزشی و زمینه های فرهنگی پیش بینی می کنند و با حمایت از نیازهای روان شناختی اساسی دانش آموزان برای استقلال، شایستگی و ارتباط تقویت می شوند پژوهش حاضر به شیوه مطالعاتی و با استفاده از منابع کتابخانه ای وضعیت فعلی نظریه، روش های آن، کاربرد عملی و ارتباطش به انواع انگیزش تحصیلی را به تفصیل بیان می کند