چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش واسطهای معنویت در کار در رابطه معنای زندگی و انسجام خانواده معلمان در دوره کووید 19 انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعهآماری، معلمان متاهل زن و مرد شاغل در مدارس دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-1400 در منطقه 18 شهر تهران بودند. طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 175 شرکتکننده دارای ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب شدند و پرسشنامههای انسجام خانواده سامانی (1385)، معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران (2003) و معنای زندگی صالحی (1384) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری یه شیوه سلسله مراتبی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که معنای زندگی با انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 همبستگی مثبت و معنادار دارد (01/0P<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که معنویت در کار در رابطه معنای زندگی و انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 نقش واسطهای معنادار دارد (01/0P<). نتیجهگیری: نتایج شواهدی را نشان میدهند که معنای زندگی از طریق مفهومسازی متعادل در زندگی کاری و زناشویی و هماهنگی شناختی و عاطفی، انسجام خانواده معلمان را افزایش میدهد و معنویت در کار موجب میشود آنان معنای زندگی را به روش متعادلتر و کارآمدتری مفهومسازی کنند. لذا به منظور ارتقاء انسجام خانواده معلمان در دوره کووید-19 پیشنهاد میشود علاوه بر توجه به معنای زندگی معلمان، به مقوله معنویت در محیط کار هم توجه شود.
The relationship of Meaning of Life and family cohesion of teachers in COVID-19: mediating role of workplace spirituality
English Abstract: Aim: The present study aimed to determine the mediating role of workplace spirituality on the relationship of Meaning of Life and family cohesion of teachers in COVID-19. Methods: Method was descriptive- correlation. Population was married woman and man teachers of elementary schools in academic year 2020-2021 in the region 18 of Tehran. According to the table of Krejcie & Morgan (1970) and using multi cluster sampling 175 participants with inclusion criteria were selected and completed the questionnaires of Samani, s (2006) family cohesion, Milliman, s workplace spirituality and Salehi, s (2005) Meaning of Life. Data were analyzed by Pearson correlation and hierarchy regression. Findings: The results indicated that there is a positive and significant relationship between Meaning of Life and family cohesion of teachers in COVID-19 (p<0.01). The results of hierarchy regression showed that workplace spirituality significantly mediate on the relation of Meaning of Life and family cohesion of teachers in COVID-19 (p<0.01). Conclusion: The results show evidence that meaning of life increase family cohesion of teachers through moderate conceptualization in work and marital life. workplace spirituality indirectly effects they conceptualize moderately and efficiently meaning of life. Therefore, in order to promote family cohesion of teachers in COVID-19, it is necessary, pay attention to their meaning of life and workplace spirituality.