نویسندگان:
هدیه حقدادی1 ، سیده زهرا سعیدی سوق2 ، رضا جلالی3 ، سلیمان بذرافکن4 ، حافظ بذرافکن5 .1۱ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2۲ کارشناسی دبیری الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم
3۳ کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی
4۴ کارشناسی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان
5۵ کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: در محیط تحصیلی، خودکارآمدی یکی از عوامل مهمی است که سهم عمده ای در موفقیت دانش آموزان دارد؛ زیرا بر انتخاب ها و اقدامات برای دستیابی به اهداف مورد انتظار تاثیر زیادی می گذارد خودکارآمدی به عنوان باورها و قضاوت های فرد به توانایی های خود در انجام وظایف و مسئولیت ها اشاره دارد این مولفه بر بسیاری از جنبه های زندگی مثل گزینش اهداف، تصمیم گیری، میزان تلاش، سطح استمرار و پایداری و رویارویی با مسائل چالش برانگیز تاثیر دارد افرادی که خود کارآمدی قوی دارند معتقدند که می توانند به طور موثر با رویدادها و شرایطی که مواجه می شوند، برخورد نمایند از آن جایی که آن ها در غلبه بر مشکلات انتظار موفقیت دارند، در تکالیف استقامت نموده و اغلب در سطوح بالایی عمل می کنند آنان مشکلات را به چالش می بینند، نه تهدید و فعالانه در جستجوی موقعیت های جدید هستند خود کارآمدی قوی، ترس از شکست را کاهش داده، سطح آرزو را بالا می برد و توانایی حل مسئله و تفکر تحلیلی را بهبود می بخشد به طور کلی دانش آموزان با خودکارآمدی تحصیلی بالاتر، سازگاری آموزشی بهتر و راهبردهای یادگیری مفیدتری دارند با توجه به اهمیتی که مولفه خودکارآمدی و رشد آن در میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، در پژوهش حاضر سعی برآن است به طور مفصل به روش کتابخانه ای و مطالعاتی به شرح آن پرداخته شود