نویسندگان:
سمیه پاپی1 ، ابتسام کوتی2 ، مهری قلاوند3 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ خوزستان، ایران
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛خوزستان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان؛ خوزستان،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به شیوه ي توصیفی و با راهکار مطالعات کتابخانه اي، به منظور بررسی آراء تربیتی جان لاك در لیبرالیسم با تأکید بر تربیت شهروند عقلانی انجام شد نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که از دید لاك، تربیت شهروندان باید به گونه اي باشد که شرایط جامعه را با دید انتقادي بررسی کن ند و تحت تأثیر تبلیغات و مصرف زدگی ها قرار نگیرند در دیدگاه لاك، شهروند عقلانی به سبب درك برابري افراد در برخورداري از عقل عمومی و عقلی که همگان به طور مساوي از آن برخوردارند عقل به مفهوم قوه ي تفکر و استدلال ، براي تأمین منافع خود بدون تجاوز به حقوق دیگران تلاش میکند و از این مسئله آگاه است که همان گونه که او حق دارد از منافع و امتیازاتی برخوردار شود دیگران نیز حق دارند برخوردار شوند ولی این برخورداريهاي شخصی نباید با نقض حقوق دیگران همراه شود