چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مهارتهای معلمان در مدارس با استفاده از مدل سوات می باشد روش پژوهش از نوعکیفی و با توجه به انتخاب مدل سوات از مطالب سایر پژوهش ها در این زمینه به صورت کتابخانه ای جمع آوری شدهاست جامعه آماری این پژوهش معلمان با سابقه بالای 20 سال و به تعداد 20 نفر شهرستان رامسر در مقاطع مختلفتحصیلی می باشد جمع آوری دادهها از نمونه های مورد نظر به روش مصاحبه هدایت شده و تبدیل نتایج به عامل هایمناسب برای نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید این مهارتها است روایی پژوهش کیفی حاضر از روش مثلث سازیاستفاده شده است در خصوص پایایی پژوهش اینگونه است که پایایی پژوهش متناسب با روش های مورد استفاده درتحقیقات کیفی از بررسی پژوهش های افراد دیگر و قوی ساختن پایه فلسفی پژوهش در این زمینه است و همینطوربه پاسخ های ارائه شده در تحقیقات دیگران نیز توجه شده است نتایج نشان دهنده آن است که بیشترین ضعف درکمبود امکانات و بیشترین قوت در توان معلمان در تغییر نگرش شاگردان و بیشترین فرصت شامل وجهه اجتماعی بالاو بیشترین تهدید شامل اختلاف میان دو نسل است