نویسندگان:
فاطمه دریکوند1 .1کارشناس دبیرخانه جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان سازمان مرکزی تهران، ایران
چکیده فارسی: در دنیای شتابزده کنونی، فشارهای روانی و استرس منشاء بسیاری از مشکلات روحی و جسمی است و مهارت های مقابله با این فشارهامی تواند در بهبود سطح زندگی و سلامت و بهداشت روانی افراد بسیار مؤثر باشد در ادبیات تعلیمی فارسی، شیوه های خاص برخوردبا مشکلات از طریق تمثیل و حکایت و پند و اندرز به زبان شعر و نثر آورده شده است موضوع این پژوهش تطبیق این راهکارها بایکی از نظریات روانشناسی مطرح عصر حاضر است نظریه ای که به آن پرداخته می شود تئوری مهارت های مقابله ای است که توسطدو روانشناس برجسته آمریکایی، لازاروس و فولکمن در سال 1984 ارائه گردیده است و عمدتاً بر دو محور مسأله مدار و هیجان مداربنا شده است در این پژوهش داستان کنیزک و پادشاه از دفتر اول مثنوی مولوی بر اساس این نظریه مورد نقد و بررسی قرار می گیرد هدف این مقاله یافتن راهکارهای مناسب حل مسأله با استفاده از ادبیات تعلیمی است که می تواند در شیوه تعلیم و تربیت نسل جوانمخصوصاً دانش آموزان و دانشجویان مؤثر واقع شود و می تواند راهگشای تحقیقات آتی در این زمینه باشد در مورد مسائل روانشناسیدر مثنوی تاکنون تحقیقاتی صورت گرفته است؛ اما در زمینه این نظریه خاص پژوهشی انجام نشده است